Skip to content

Commbat manifest

download het manifest pdf_icon

Wat is CommBat?

CommBat is een platform in communicatie dat onder meer beoogt om enerzijds een professionaliseringsslag te maken in zowel het werkveld als het onderwijs en anderzijds om door een dialoog aan te gaan met de arbeidsmarkten én het onderwijs beide met elkaar te verbinden.

  • De arbeidsmarkt voor afgestudeerden in Communicatie vertoont een negatieve trend; ROA, UWV en CBS laten verontrustende cijfers zien over de kansen op adequate arbeidsplaatsen voor afgestudeerden op de arbeidsmarkt.
  • De prognoses voor de communicatiearbeidsmarkt zijn al jarenlang een zorgpunt. Daarbij wordt dit deel van de arbeidsmarkt overspoeld door afgestudeerden van andere opleidingen in de sectoren commercie en informatie. Een sector waarin de banen aan de bovenkant worden begrensd door afgestudeerden uit het wo-onderwijs, aan de onderkant door afgestudeerden uit het mbo-onderwijs.
  • De opleidingen Communicatie spelen nog nauwelijks in op de veranderingen in de omgeving. Veranderingen die niet in de laatste plaats impact hebben op (de inhoud van) het vak Communicatie.
  • Er lijkt sprake van een suboptimale aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt. De oorzaken daarvan dienen te worden onderzocht en gemonitord.

Doelstelling

CommBat wil via dialoog en samenwerking met alle betrokkenen in onderwijs en werkveld het onderwijs in kwalitatieve én kwantitatieve zin beter afstemmen op de behoefte in de markt. Door middel van vernieuwing en verbetering van het communicatieonderwijs wil CommBat de toekomstige behoeften aan hoogopgeleide professionals binnen het werkveld veilig stellen.

Dialoog

CommBat nam in 2011 het initiatief tot een dialoog over professionalisering en ontwikkeling van het hele communicatievakgebied, inclusief de opleidingen. Die dialoog diende om bepaalde aannames die binnen CommBat werden gedeeld, te toetsen aan de omgeving, de beroepsbeoefenaren én de onderwijssector. Communicatieopleidingen, -studenten, -professionals én –werkgevers gingen tijdens CommBat-bijeenkomsten met elkaar in gesprek. Commbat1 heeft hierover in november 2012 een rapport met bevindingen uitgebracht.

De dialoog bracht als voornaamste conclusies voort:

  1. dat het communicatieonderwijs kwalitatief op een hoger niveau dient te worden gebracht;
  • Qua omvang zal het onderwijs moeten worden afgestemd op de toekomstige behoefte aan hbo-afgestudeerden;
  1. dat de sector Communicatie zelf medeverantwoordelijk is voor het communicatie werkveld, door:
  • zich rekenschap te geven van de impact van moderne communicatiemedia op communicatieprocessen en op de traditionele rollen van communicatieprofessionals.
  1. dat de geconstateerde tekortkomingen zijn veroorzaakt zowel door het werkveld zelf als de opleidingen .
  2. dat tevens urgent is dat verband wordt gelegd met het overheids- en instellingsbeleid voornamelijk inzake profilering en prestatiebekostiging.

De tijd dringt

In november 2012 bood CommBat het Landelijk Orgaan Communicatie Opleidingen (LOCO) haar eindrapport aan.

De lauwe reactie vanuit LOCO en de beroepsvereniging Logeion was de basis voor de doorstart van CommBat in januari 2013. Want de tijd dringt. Niet alleen voor communicatiestudenten, voor wie de kans op een baan in een communicatiefunctie drastisch aan het afnemen is, maar ook voor de vele ZZP’ers in deze branche.

Nieuwe activiteiten

Bij CommBat2 ligt de focus op het vinden en uitwerken van oplossingen als ‘lichtpuntjes’ aan de horizon van ons vakgebied. De analyses zijn immers verricht. Nu moeten we daar iets mee doen.
Daarvoor heeft CommBat2 de samenwerking gezocht met partijen die de CommBat-analyse onderschrijven en willen bijdragen aan oplossingen. CommBat2 voelt zich dan ook gesterkt en gesteund door de participatie van NIMA. NIMA geldt als zwaargewicht op het gebied van marketingcommunicatie. Zij bepaalt al decennia lang waar de lat wordt gelegd als het gaat om kwaliteitsbewaking, professionalisering en persoonscertificering in marketingcommunicatie.

Deelnemers CommBat2

  • Arjen van Leeuwen
  • Ben Warner
  • Cliff Herder
  • Douwe de Joode
  • Esther Jonker
  • Huib van Zessen
  • Jacques Happe
  • Jan Boon
  • Jan Ernst van Driel
  • Jenny Le Large
  • Jim Kraaykamp
  • Luc de Ruijter
  • Maayke Snelting
  • Marc Dubach
  • Martin Kugel
  • Reinder Koornstra
  • Tjalling Damming
pdf_icon download het manifest
Advertenties
3 reacties leave one →
  1. Mary-Jo de Leew permalink
    maart 8, 2014 15:10

    Mooi initiatief. Ik heb, met Jenny Le Large, al op diverse platforms gediscussieerd over dit onderwerp. Overigens deelden wij daar dezelfde mening.
    Het is echt schrikbarend om de ontwikkelingen te zien en ook de manier waarop ook werkgevers ermee om gaan. Van een senior adviseur communicatie wordt deze dagen ook gewoon gevraagd:
    of ze templates wil maken voor een nieuwsbrief;
    of de website conform SEO en SEA kan vermarkten;
    of ze training wil geven;
    of ze de frontoffice wel herinrichten;

    Heb zelf legio voorbeelden, de meest recente was het verzoek om het kantoor te voorzien van nieuwe schilderijen na de verhuizing. Yep! Schilderijen is namelijk ook communicatie 😉

    Hoe dan ook: tijd inderdaad op de mouwen op te stropen en succes met deze missie!

    Like

  2. Mary-Jo de Leeuw permalink
    maart 8, 2014 15:12

    Overigens nog een vraag aan de mensen achter Commbat: zijn jullie voornemens om zelf met een raamwerk te komen (zoals de beroepsgroepen van Logeion die inmiddels onleesbaar en onbruikbaar zijn geworden!

    Like

    • november 19, 2014 19:35

      Dag Mary-Jo,
      Sorry voor de (zeer) late beantwoording op jouw vraag. Jouw opmerking over een ‘raamwerk’, beroepsprofiel o.i.d. voor de ‘beroepsgroep’ raakt onze discussie. Alleen met een oplossing met een nieuw beroepsprofiel zijn we er niet! De problematiek over de statuur van het communicatievak ligt veel dieper en ingewikkelder. Zo kun je je afvragen of het ‘communicatievak’ wel een vakgebied is. En daarbij tevens de vraag: Waar liggen dan de grenzen van dit vakgebied? Jij stelt in jouw volgende opmerking dat aan een senior adviseur communicatie ‘van alles’ wordt gevraagd. Dit klopt met onze bevindingen en ervaringen. Eigenlijk moeten we de vraag omdraaien, want wat is hiervan de achterliggende reden? Waarom stellen ze deze vraag wel aan een communicatieprofessional en bijvoorbeeld niet aan een boekhouder, administratief medewerker?
      Deze week zijn we gestart met een nieuwe aanpak om de professionalisering – vooral breed – op de agenda te krijgen. Volg deze website maar. p.s. Wij werken ook aan een verbetering van de layout.

      Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: