Skip to content

CC – Piketpaaltjes communicatieonderwijs

januari 29, 2015

‘Old School’ (deel I)

Het heeft me al jaren verbaasd hoe snel nieuwe ontwikkelingen zichzelf afremmen omdat degenen die zich ermee bezig houden in een razend tempo de dogma’s ontwikkelen die ze anderen juist kwalijk nemen. Op deze manier lijkt innovatie vaak op klimmen op een ouderwetse catwalk, 3 stappen voorwaarts, en dan weer 2 terug. Een beweging die in een kerkelijke omgeving ‘sektevorming’ heet, maar het effect is buiten die kerk gelijk: Steeds nieuwe groepjes die hun bepaalde aanpak of technologie heilig verklaren en niet weten hoe snel ze hun piketpaaltjes moeten slaan. Daarmee willen ze zich zowel zelf superieur verklaren, als zichzelf de moeite besparen om hun nieuwe manier van denken en werken in te passen in de bestaande situatie. Die verklaar je dan, ik heb het net weer meegemaakt, tot ‘old-school’ en daarmee hoef je geen rekening te houden met andere denkwijzen, of erger, je verklaart die maatschappelijk irrelevant. Dát scheelt weer een hoop leerwerk, natuurlijk!

Op deze manier verzandt innovatie in een ‘Culturele Revolutie’, compleet met Rood Boekje.Rode-Garde-Wiki-commons-470x280

Onder elkaar…
Natuurlijk laten de aanhangers van de status quo het er niet bij zitten, bouwen een heuse muur binnen hun eigen piketpaaltjes, en voelen zich in die zelfgebouwde burcht ‘onder elkaar’ en veilig. Omdat ze zich zo altijd bewegen tussen medestanders, maken ze zich zelf wijs de wijsheid in pacht te hebben. En zelfs dat die wijsheid ‘eeuwigheidswaarde’ heeft. En ze beantwoorden elke aanval op hun muren met een regen van pek-en-veren voor andersdenkenden. Op deze manier is er geen sprake van een brede ontwikkeling, maar van een bikkelharde strijd die, uiteindelijk, alleen maar verliezers kent. Ik ken dit vanuit de tijd dat ik pionierde met CRM, wat trouwens in 1982 nog niet zo heette. Dát was een relatief simpele strijd omdat ik al jaren bovengemiddelde omzetcijfers aan mijn zijde had. Ik ervoer het ook bij de introductie van nieuwe onderwijssystemen in het HBO waar ‘goedkoper’ altijd veel populairder was dan ‘beter’, hoewel natuurlijk met de mond dat laatste werd beleden. Natuurlijk ken ik het uit de kerk, wie niet, eigenlijk, en uit de politiek, waar het slaan van piketpaaltjes voor politici een levensbehoefte lijkt te zijn. Binnen mijn vakgebied, Retailmarketing, zie ik dat bedrijven liever binnen hun eigen vertrouwde ‘burcht’ verhongeren dan innovatief te overleven. Of dacht U nog dat leegstand in winkelcentra het gevolg is van de crisis, of van de webwinkels?

In mijn jaren bij denktank ‘CommBat’ zie ik niet alleen allerlei ‘burchten’ om ons heen staan, maar merk ik dat ‘de anderen’ ons graag zien bouwen aan onze eigen, zodat ze minder last van ons ondervinden. Overal burchten in een communicatielandschap, waar sociale media de rol van de aloude blijde hebben overgenomen. We schieten onze gedachten over onze muur, laten het daarbij, maar blijven het ‘Communicatie’ noemen.

De zieke onderwijssector
BicXjW3CUAAMTeIIn de hele onderwijssector denkt men nog steeds in ‘groot, groter, grootst’. Hoe groter en mooier de gebouwen, des te beter het onderwijs, is de rotsvaste overtuiging van onderwijsmanagers. Ook al heeft recent onderzoek uitgewezen dat nieuwe gebouwen juist een negatief effect op de onderwijsprestaties van studenten hebben. Die gaan overigens natuurlijk niet slechter leren door een nieuw gebouw, maar al dat bouwen, al die daarmee verbonden interne verhuizingen en alle gedoe eromheen haalt de focus wel van het onderwijsproces zelf af. Tja, en dát heeft wel degelijk effect op de onderwijsprestaties van studenten. Ikzelf heb me regelmatig afgevraagd of voor de, op of boven de Balkenende norm verdienende, top van die instellingen dat hele onderwijsgedoe eigenlijk niet meer is dan een excuus om zelf met veel leukere dingen bezig te kunnen zijn. Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat deze gang van zaken usance is in de hele ‘tertiaire’ sector. (onderwijs, zorg, welzijn, gezondheid). Op deze manier laat zich ook de drang naar steeds grotere gemeenten verklaren; elke fusie leidt ook hier tot hogere salarisschalen!

Communicatieonderwijs
In de 22 jaar dat ik regulier HBO marketingonderwijs mocht verzorgen bij Avans Hogeschool heb ik – ondanks mijn inspanningen het vak communicatie in het marketingonderwijs, in studiemateriaal en boeken te integreren – niet één keer contact gehad met Avans collega’s van de opleiding ‘Communicatie’. Ik ken ook geen docent die dat wel had, overigens. Een typisch voorbeeld van ‘burchtvorming’ binnen één hogeschool.

Alle gesprekken die we vanuit CommBat organiseerden, resulteerden in gezwam. Op allerlei niveaus werd medewerking, een nader gesprek of zelfs een symposium toegezegd, maar uiteindelijk bleek dat allemaal nergens toe te leiden. En de grootste communicatieclub, Logeion, lijkt zich vooral bezig te houden met het repareren van bressen in hun kostbare burchtmuur. Dat hun ‘communicatieburcht’ intussen in een verlaten landschap staat, wordt niet opgemerkt.

Het vakgebied Communicatie lijkt, vanuit mijn standpunt als beroepsmarketeer, vooral een illusie te zijn, waarbij niemand precies weet waarover het gaat, en waartoe ze studenten eigenlijk opleiden. Intussen gaan steeds meer jongeren studeren voor banen die er niet zijn.

Daarover meer in mijn volgende blog, maandag 2 februari 2015.

Reinder Koornstra, 29 januari 2015
Retailplanoloog en consultant voor winkelcentra in Koornstra Consultancy;
Was daarvoor docent Commerciële Economie aan Avans Hogeschool te ’s Hertogenbosch;
Publiceert regelmatig over het vakgebied retailmarketing; auteur van o.a. “Marketing voor Retailers, tweede editie” (2011);
Recent bestuurlid Lava Team Drunen en raadslid in Alphen aan den Rijn;
Secretaris streekomroep AlphenStad FM/TV en ouderling in de PKN Adventskerk. 

Advertenties
4 reacties leave one →
  1. februari 1, 2015 21:30

    Goed om dus een nieuwe weg in te slaan en muurtjes af te breken. We kunnen niet anders dan in een snel veranderende maatschappij zelf ook veranderen. Dat ‘veranderen’ lastig is omdat je altijd je eigen referentiekader meeneemt is een feit. Dat ‘niet veranderen’ veiliger is dan ‘iets nieuws proberen’ is ook bijna een zekerheid.

    Inderdaad wordt er soms opgeleid voor banen die er niet of straks niet meer zijn. Evenzeer wordt er omgeleid voor banen die we nu nog niet kunnen verzinnen!

    Met je open ogen en met niet te groot ego (samen) te bekijken wat in de communicatie er toe doet en recht doet aan identiteit, passie en onderscheidendheid is een uitdaging.

    Ook mijn methode en boek in wording rond het ‘MerkMenu®’ is geen absoluut iets maar een manier om de twee kapitalen in bedrijven en organisaties ‘de medewerkers en de klanten’ meer invloed te geven m.b.t. de gezamenlijke ‘stip op de horizon’ om zo het verschil te maken en bestaansrecht te behouden en te verwerven in een veranderende maatschappij.

    Paul Kruijssen, Merk- & Identiteitbouwer
    P Projects, Mensen maken het Merk

    (en freelance docent in bij Fontys Hogescholen)

    Like

  2. februari 2, 2015 14:26

    Beste Paul Kruijssen, dank je wel voor je reactie!
    Als herbouwer van de ISW opleidingen Marketing, later van de opleiding Commerciële Economie, Deeltijd én Voltijd bij Hogeschool Den Bosch, en ‘uitvinder’ van de succesvolle opleiding Retail Management (SBRM) bij Avans Den Bosch, weet ik maar al te goed dat je ‘banen’ niet van te voren kunt voorspellen. Daarom is het zowel populair (het trekt studenten) als volkomen onverantwoord om HBO opleidingen op te starten die op heel specialistische functies zijn gericht. Als die functies vervallen, staan de, inmiddels ex-, studenten met lege handen.
    Studenten moeten juist breed worden opgeleid, met mogelijkheid tot specialisatie via minors.
    Maar die studenten mogen toch op zijn minst verwachten dat opleiding en docenten uitgaan van de laatste stand van zaken op hun vakgebied. Het communicatievakgebied is dusdanig verdeeld en ongestructureerd dat je daarop als student allerminst kunt vertrouwen.
    Overigens heb ik, in de tweede editie van ‘Marketing voor Retailers’ (Pearson Education Benelux) het ‘communicatiehoofdstuk’ niet alleen “Van winkelformule tot merk” genoemd. Dit hoofdstuk is ook het op één na langste uit dit HBO studieboek, terwijl de behandeling van de mediaclusters, en hun toepasbaarheid in de retailomgeving, niet in het boek zelf is opgenomen, maar op de website bij dit boek!

    Succes met je boek!

    Like

Trackbacks

  1. CC – Wat is Communicatie nou helemaal? | Commbat in Communicatie
  2. Wat is Communicatie nou helemaal? | CommTop

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: