Skip to content

CC – Handige Henkie voor Fun en niet voor Poen

januari 15, 2015

Het is me afgelopen jaar twee keer overkomen. Na een goed sollicitatiegesprek toch worden afgewezen omdat die andere kandidaat meer kon bieden op het gebied van Social Media. Het ging hier om functies als Communicatieadviseur en Communicatiemedewerker. Maar voegt een handige Henkie op Social Media echt zoveel toe? Ik denk dat de rol van Social Media in de communicatie sterk wordt overschat. Vaak is het middel het doel geworden, en is de organisatie verblind door aantallen Likes en volgers. Wat wil je nu echt als organisatie: Fun of Poen?
Verblindend, die ‘Vind-ik-leuks’ en ‘volgers’.

Vooral kleinere organisaties hebben het moeilijk in deze tijd. Weinig budget, dus moet een stagiair of een uitvoerende medewerker van alles op zich nemen: drukwerk regelen, de website beheren en dus ook de Social Media. En kennelijk denken kleine organisaties (zonder Communicatieafdeling, hooguit met een Communicatiemanager en met wat geluk nog een uitvoerende medewerker erbij) dat ze dan iemand nodig hebben die kekke filmpjes en hippe foto’s in elkaar kan fröbelen en veel volgers kan genereren. Voor Fun.
Maar wat heb je aan veel volgers of veel ‘Vind-ik-leuks’ als het medium in no-time als een kaartenhuis in elkaar kan zakken? Kijk naar Hyves. Eens het grootste netwerk van ons land, nu slechts nog een spelletjesboer. Dan doe je zoveel moeite met je kekke video’s en gelikte foto’s, ben je nog in één klap je volgers kwijt. Om maar niet te spreken over hoe je gefopt wordt met je zogenaamde bereik. Het lijkt misschien aardig wat als je duizend volgers hebt op Twitter of Facebook, maar in de praktijk ziet minder dan 5% jouw geplaatste berichtjes. En hoeveel daarvan worden nu echt je (betalende) klant?

Wil je Fun of wil je Poen?

Natuurlijk horen Social Media tot je middelen. Maar ze zijn het niet waard om al die uren tijd aan te besteden als je dit afzet tegen de omzet (klanten) die je eruit haalt? Tijd is geld, toch? Die tijd kun je dus beter gebruiken om een goede mailinglijst op te bouwen zodat je je trouwe volgers via een nieuwsbrief van zulke interessante informatie kunt voorzien, dat ze wel klant worden. En die informatie voor je gaan delen met hun netwerk via de mail. Je bereik stijgt al snel tot boven de 30% tegenover hooguit 5% op Social Media. Zo gebruik je Social Media als aanjager, voor poen.

Dit wetende, welke sollicitant zou je dan kiezen?

Dus hoe belangrijk is het dan dat die sollicitant handig is met Social Media? Zolang de kennis over het effect ervan aanwezig is, hoef je geen handige fröbelaar in dienst te nemen die zijn tijd vooral besteedt aan het maken van content die je weinig oplevert. Dan liever iemand met genoeg ervaring om het kaf van het koren te kunnen onderscheiden, toch? Levert je op de lange termijn meer poen op.

Irma Woud 15 januari 2015I Like

Ook te vinden op: http://irmaw.wordpress.com (Baanbrieven) en op www.sportschrijfster.nl

 

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: