Skip to content

CC – Communicatievak in zeven hoofdstukken – deel 7: Verdieping

januari 7, 2015

7. Communiceervaardigheid als verdieping in plaats van Communicatiemedia als doel


Als het zo is dat elke (kennis)professional communiceervaardig(er) dient te zijn tegenwoordig, net als elke consument, dan is de ontwikkeling van die vaardigheid voor alle deelnemers aan communicatie een relevante verdieping in de eigen professionalisering en persoonlijke ontwikkeling. Als het zo is dat elke (kennis)professional steeds meer communicatieverantwoordelijkheid draagt, dan betekent dat, dat ‘communicatie’ ook steeds meer raakt ingebed in de dagelijkse primaire processen van professionals. Van mensen dus die helemaal niets doen in ‘het’ Communicatievak. Het gegeven dat de lijnen tussen informatievrager (buiten) en kennisbron (binnen de organisatie), mede als gevolg van de digitalisering, tegenwoordig veel korter en directer zijn dan 15 jaar geleden bevestigt dit laatste.
Dit maakt de inbedding van communiceervaardigheid in allerlei professionele sectoren een aandachtspunt. En dan heb ik het natuurlijk niet over ‘hoe kom ik over in de media’?


cartoon_trajecten_0 (1)Afschermen

De bedenkers van het (media)communicatievak zijn al 20 jaar bezig met het positioneren en afschermen van ‘het’ vak. Waarvan de vlag de lading niet dekt. De beroepsvereniging Logeion investeert al zeker 10 jaar in gereedschappen en handvatten om ‘het’ vak te beschermen. Het is een naar binnen gekeerd initiatief, dat bovendien enige angst impliceert. Er dient iets te worden verdedigd, tegen iets dat zich blijkbaar buiten bevindt… Misschien is dat iets het de mondiale verandering zelf wel. Maar afschermen is een onmogelijke opgave (gebleken). Het wordt bovendien gedreven door reactie in plaats van door creatie (wat je met dezelfde letters schrijft).

 

Een aantal redenen voor het niet slagen van de afscherming heb ik al gegeven. Het beschermen van de grote hoeveelheid opleidingen van nu zal weldra ook een opgave blijken. Huidige maatschappelijke en economische omgevingsfactoren dwingen een sanering af.

En terwijl in de achterhoede alle zeilen en schermen worden bijgezet ter bescherming van ‘het’ vak, hebben we te maken met de tegenstelling dat communicatie en informatie in onze maatschappij wel als steeds belangrijker worden beschouwd. Heeft het misschien zin (voor de voorhoede) om eens te kijken hoe we communicatie- en informatievaardigheden bij de mensen krijgen?

Wat zou er gebeuren als enkele modulen Communiceervaardigheid’ een vast onderdeel waren van een HBO IT-curriculum? Wat zou er gebeuren als taal een terugkerend thema zou zijn in een medische studie? Wat zou er gebeuren als aankomende managers leerden hoe je communicatievoorkeuren bij anderen zou kunnen herkennen om daar in interactie in mee te kunnen gaan, ten behoeve van een betere dialoog?
Professionals in allerlei hoedanigheden zouden er completere individuen en effectiever communicerende professionals van worden. Zonder ook maar één stap te hebben hoeven zetten in een huidige ‘communicatie’-opleiding. Ik denk ter vergelijking aan het halen van een onderwijsbevoegdheid na een universitaire studie. (Laat onderwijzen nou net ook een communicatievak zijn.)

Innoveren in communicatie

1210-12409560184r2o1Innoveren in en van communicatie vergt dat de communicatiegemeenschap haar zo innig gekoesterde mediazuil verlaat. Uitzwermt, en zich richt op het universum daarbuiten. Breng communiceervaardigheid naar andere vakgebieden, integreer het ermee. Heb het als opleiding niet meer over verbinden, maar verbind je met (andere) opleidingen.
Om communicatie kun je geen hek zetten met poortwachters die vragen om het mediawachtwoord. Ieder mens neemt deel aan communicatie. Ieder mens is op zijn eigen manier communicatie-expert, expert in zijn eigen communicatie. Maar niet iedereen is daarin even effectief. Maak communicatie dus een competentie en expertise voor en van iedereen. Maak van communiceervaardigheid een professionele verdieping in plaats van Communicatie(media) het doel. Maak communicatie sociaal. En vergeet die media.

Tot dat zover is, is mijn advies aan studenten nu, die iets wezenlijks willen doen in communicatie: Studeer vooral een vak, en verdiep daarna je communiceervaardigheden en inzichten. Succes verzekerd!

Luc de Ruijter  7 januari 2015

Eerder verscheen:
deel 1: Herhaling
deel 2: Essentie
deel 3: Bedrijfskritisch
deel 4: Alles
deel 5: Basis
deel 6: Communiceervaardigheid

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: