Skip to content

CC – Communicatievak in zeven hoofdstukken – deel 6: Communiceervaardigheid

januari 6, 2015

6. Communiceervaardigheid

In ons tijdvak wordt het voor iedereen steeds belangrijker communiceervaardig te zijn, ik noemde het al. In bijvoorbeeld het verwoorden en uiten van jezelf, om informatie effectiever te kunnen delen, met wat voor netwerk dan ook. En bijvoorbeeld in mediawijsheid, het kunnen onderscheiden van feit van fictie, propaganda van werkelijkheid, in alle media-uitingen waar we mee worden bestookt. Het zwaartepunt bij het inrichten van (digitale) communicatieprocessen is de laatste jaren steeds meer verschoven van de aanbieders van communicatie naar gebruikers van informatie. Gebruikers hebben in online business immers het laatste woord. Communiceervaardigheid is dus iets dat iedereen betreft.

Aardverschuiving 
interactie

De ondersteuning van digitale interactieprocessen is de laatste paar jaar flink veranderd, van zendkanalen naar sociale omgevingen. Dit impliceert ook een enorme aardverschuiving in content-eigenaarschap en regie in digitale communicatie. Steeds meer professionals onderhouden zelfstandig klantcontacten, wisselen digitaal informatie uit en discussiëren online over vakthema’s. De vraag naar dedicated ‘communicatiehandjes’, om organisatie beter met haar omgeving te verbinden, neemt af. De organisatie verbindt zichzelf als gehele organisatie, en heeft daarvoor steeds minder formele herschrijvers, gatekeepers en media etaleurs nodig. Bij integratieprocessen worden schakeltjes dan ook weg geoptimaliseerd. Veel uitvoerende professionele mediataken blijken dat soort schakeltjes te zijn. Vandaar dat menige grote organisatie zijn professionele media-afdeling heeft opgeheven of gedecimeerd.

Interactie
Interactie als basis voor communicatiebeleid heeft de afgelopen vijftien jaar een bruggenhoofd kunnen vestigen in het communicatiemedia-domein. Met moeite. En onder de nodige weerstand bij de bedenkers van ‘het’ communicatievak. Omdat bij de inrichting van interactieprocessen vrijwel alle conventionele media-gerelateerde ‘communicatie’ activiteiten slechts van secundair belang zijn. De traditionele mediacommunicatie-professional weet echter niet beter dan dat media eerst komen en de doelgroep daarna. Mensen worden al een lastiger begrip om met een mediafocus iets mee te doen. HRM is in dat communicatiegat gestapt.

team work poppen puzzel_0Samenwerken is echter om te beginnen mensenwerk, en processen verbeteren doe je niet met meer affiches en nieuwsbrieven… Samenwerkingsprocessen hebben vrijwel niets met media te maken, en al helemaal niet met traditionele zend-maar-van-je-af media van dertig jaar geleden. Maar ze hebben alles te maken met communiceren.

Nu is niet iedereen even effectief in communiceren. Communiceervaardigheid is daarom een groeispoor voor alle professionals, binnen en buiten het communicatie-mediadomein.

Luc de Ruijter 6 januari 2015

Eerder verscheen:
deel 1: Herhaling
deel 2: Essentie
deel 3: Bedrijfskritisch
deel 4: Alles
deel 5: Basis
deel 7: Verdieping

 

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: