Skip to content

CC – Communicatievak in zeven hoofdstukken – deel 3: Bedrijfskritisch

januari 3, 2015

3. Communicatie en informatie worden steeds belangrijker

De mondiale digitale context leert dat communicatie en informatie steeds belangrijker en bedrijfskritischer worden. Jazeker, communicatie en informatie worden steeds belangrijker.
Hier stuiten we op een interessante tegenstelling tussen de markt en ‘het’ communicatievak. De relevantie van conventionele communicatiemedia-professionals en -afdelingen brokkelt zienderogen af, maar communicatie en informatie worden juist steeds belangrijker gevonden.
Zou het niet logischer zijn als – door het groeiend belang van communicatie en informatie – de vraag naar communicatieprofessionals in de markt juist zou meebewegen met deze universele trend? Maar dat is dus niet zo. Waarom niet?

cadeau-oma-90-jaarWereld wijdere werelden
Dit alles heeft te maken met de digitalisering van onze samenleving aan de ene kant en het vasthouden aan oude overtuigingen in het communicatiedomein anderzijds.
In ons tijdvak gaan er achter begrippen communicatie en informatie andere – en wereld wijdere – werelden schuil dan in de hoogtijdagen van PR en voorlichting. Toen waren tal van doelgroepgerichte media-activiteiten de poten van de Communicatie(leer)stoel voor mensen in het onder dat label gepositioneerde vak. ‘Het’ communicatievak zit ook vandaag de dag nog op diezelfde stoel. Of hangt er een beetje overheen, zoals een vermoeide bejaarde soms over zijn rollator hangt.
Informatie en communicatie worden tegenwoordig vaak gebruikt in het beschrijven van processen. Processen zoals samenwerken, maar ook die van doorsnee webwinkelbezoeken. Communicatie in de virtuele wereld gaat over interactie tussen spelers in communicatieprocessen. Dat kunnen zowel mensen als systemen zijn. Maar niet meer in rolverdelingen die golden voor oude media, zenders en ontvangers. Dikwijls – meestal zelfs – stroomt informatie ook zonder boodschap. Alle conventionele communicatieboodschappen mochten dan informatie bevatten, maar lang niet alle informatie bevat tegenwoordig een boodschap. Ga zelf maar na als je een app gebruikt. Die ontsluit veelal informatie, en lang niet altijd gerichte communicatieboodschappen.

Het schuiven in betekenissen van het kernbegrip communicatie roept eens te meer de pijnlijke vraag op waar communicatie-is-één-vak-evangelisten nou eigenlijk heen willen met ‘het’ communicatievak? En hoe willen zij dat vorm geven in communicatie-opleidingscurricula?
Of is het stilaan misschien tijd om de boel gewoon eens wat op te ruimen? Door bijvoorbeeld om te beginnen ‘alles’ eens eerlijk bij de naam te noemen?

De recente geschiedenis leert helaas dat dit laatste er niet echt in zit. Innovatie in en van het communicatiedomein – en communicatie-opleidingen daarbinnen – dienen we dus (ook) buiten het mediabastion te zoeken. En eerlijk gezegd gebeurt dat allang. Neem de hele zwik coaches in ons land. Ze doen stuk voor stuk iets vakmatigs met (persoonlijke) communicatie. En weinigen noemen zich communicatieadviseur. Misschien wel, omdat daaraan inmiddels te beperkende associaties kleven.

 

Luc de Ruijter 3 januari 2015

Eerder verscheen:
deel 1: Herhaling
deel 2: Essentie
deel 4: Alles
deel 5: Basis
deel 6: Communiceervaardigheid
deel 7: Verdieping

 

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: