Skip to content

CC – Hoe pijnlijk kan een vakaanduiding overkomen

december 21, 2014

Press-Release1Heftige reacties in communicatieland Nederland? Felle protesten tegen dit woord- en vakmisbruik? Wel nee. Maanden voordat Osama bin Laden op 2 mei 2011 werd gedood, bereidde de CIA een informatie-campagne voor, die moest bewijzen dat de vondst van deze terroristenleider het gevolg was van het ‘extreme ondervragings-programma.’ Het NRC noemde dit begin december op de voorpagina een pr-offensief.

Definitie pr-vak
Laat ik nu in de veronderstelling leven, dat een dergelijke actie tot informatie van deze aard en om deze reden juist helemaal geen public relations (pr) mag worden genoemd. Heb ik Seret, en Van der Meiden verkeerd begrepen? Of Mock en Groenendijk? Of mijzelf in jaren van vakvolwassenheid? Waren zij wereldvreemde ideologen? Heb ik zelf altijd in een niche-modus het pr-vak uitgeoefend? Of gebruikt de krant deze term in navolging van het Amerikaanse woordgebruik voor een dergelijk informatieoffensief ter rechtvaardiging van martelpraktijken? En moet ik constateren, dat ik mag hopen dat er een duidelijke betekeniskloof en grotelijks verschil van vaknormatiek is tussen de VS en Nederland als het om pr gaat.

Kunnen we daar eens een discussiemiddag aan wijden? Het moet Logeion als vakvereniging toch schaamteblaren en verontrusting opleveren als ons vak zo te kijk wordt gezet. 

NB-2009-09-17Ik weet het niet. U zult uw eigen oordeel hebben. Maar als een dergelijke CIA-communicatiestrategie de aanduiding pr-offensief krijgt opgeplakt ter verdediging van wat deze organisatie bij monde van een oud-directeur zelf als weerzinwekkend betiteld, kan ik als dit algemeen wordt aanvaard niet meer met deze vakaanduiding mijn werk doen of er met geruststelling op terugkijken. Als arts kan ik toch niet accepteren, dat het handelen van Mengele onder de dokterseed valt en heelkunde mag worden genoemd? En dat deze wandokter met trots de esculaap mag voeren.
Maar het blijft vooralsnog stil. Het lijkt erop alsof dit korte artikel het eerste protest is uit de beroepsgroep tegen deze etikettering.

Ben Warner, 21 december 2014  warnercommunicatie.com

No comments yet

Geef een reactie

