Skip to content

14-11 CommBat te gast bij het LOCO – een luisterend oor

november 16, 2012

Woensdag 14 november jl. zat ik met de CommBat redactie aan tafel bij het LOCO (Landelijke Overleg Communicatieopleidingen). Het LOCO was goed vertegenwoordigd, 14 van de 17 hbo-opleidingen waren aanwezig. Ons rapport met bevindingen na een jaartje CommBat lag op tafel en Ben Warner gaf een indringende presentatie. Na de presentatie viel er een korte stilte en keken wij elkaar aan. Het LOCO naar CommBat en CommBat naar het LOCO.
Er volgde een vragenronde en een van de eerste vragen was voor mij: Wat de aanleiding is geweest voor CommBat. Fijn dat deze vraag werd gesteld, jammer dat deze nu pas op tafel kwam bij het LOCO.

Mijn eerste gedachten over de versobering van de toekomst van het communicatievak startte op 1 september 2008 tegelijk met de bankencrisis. Voor die tijd als ik als ervaren communicatieadviseur met een behoorlijke staat van dienst (expertise, geboekte successen) zeker al drie dips meegemaakt in het communicatievak. In respectievelijk 1978, 1998, 2004 maakte in drastische daling in de communicatie­functies en communicatieopdrachten mee. Ik zag toen al een trend in die dalingen.
Namelijk bij een (dreigende) economische malaise neemt het aantal marketing- en communicatie­functies als eerste drastisch af. Pas wanneer de economie weer redelijk draait neemt het aantal marketing- en communicatiefuncties langzamerhand weer toe.

Mijn eerste gedachten werden voor mij in 2010 werkelijkheid en ook nu weer vroeg ik mij af: “Hoort dit nu specifiek bij dit beroepenveld? Waarom bezuinigt een organisatie sneller op de communicatie dan op bijvoorbeeld de accountant of de IT? Waarom kiest een organisatie voor een bezuiniging op de communicatie als deze wil overleven?

Vanaf 2004 ben ik betrokken bij het accrediteren van hbo-opleidingen, voornamelijk communicatie. Ik werd mij toen bewust dat er duizenden communicatieprofessionals afstuderen in Nederland en Vlaanderen en ondanks de frequente dips in dit vakgebied nam het aantal varianten in studieaanbod alleen maar toe. Van journalistiek, cultuur, maatschappij, evenementen, media, voorlichting, marketing­communicatie – en zo is ook hun oplei­dings­niveau, van mbo, hbo tot en met wo. Tegelijk hoorde ik de klachten dat de net afgestudeerde professionals in hun opleiding niet voldoende aansluiting weten te maken met de arbeidsmarkt.  Daarna was de vroeg hoe ziet de carrière-opbouw van een communicatieprofessional eruit?

Van juli tot en met december 2010 heb ik kwalitatief onderzoek gedaan.
De hoofdvraag van dit onderzoek was: ‘Leveren communicatieopleidingen professionals af naar de wensen van de arbeidsmarkt?’ en – ‘Heeft een organisatie voldoende expertise in huis om vast te stellen welk niveau professional en welke communicatiediscipline zij nodig heeft?’
 
In december 2010 lagen de antwoorden na mijn kwalitatief onderzoek op tafel: “Nee, communicatie­opleidingen leveren niet de professionals af naar de wensen van de arbeidsmarkt? Maar wat zijn dan de ‘echte communicatieprofessionals’ en waarom kunnen we dat niet benoemen? Wat zijn die eisen en wensen van de arbeidsmarkt dan en wie bepaalt dit?”
Mijn conclusie was “Dat we als communicatievakgebied eerst een stapje terug moeten zetten om te duiden wat de wensen en eisen van het communicatievak zijn. Waar staat het communicatievak nu voor en wat zou de rol van communicatie zou moeten zijn”.

Mijn vragen hebben geleid tot de CommBat bijeenkomsten, tot een rapport, tot een vervolg met de LOCO-opleidingen en tot … Hopelijk krijgen we allemaal het besef dat ‘Communicatie als vak’ nog een flink aantal slagen moet maken.

Na afloop van het LOCO-overleg werd mij gevraagd “Of ik tevreden was over de bijeenkomst”. Deze vraag bleef een lange tijd hangen voordat ik hier een antwoord op had geformuleerd. “Ja, ik ben tevreden, maar ben ervan bewust dat nu pas de eerste stap richting professionalisering is gezet: “Het luisteren naar elkaar”.

Geef een reactie

